Vanliga frågor

Antalet lektioner som behövs beror på vilka förkunskaper man har med sig och om man lärt sig på rätt sätt när man har övningskört innan man kommer hit till oss.

Betalning sker alltid före lektionen. Vi tar kontanter, kort samt inbetalning via bankgironr 5442-5582. Använder du bankgiro måste du betala in i god tid, det tar i regel 2–3 bankdagar innan pengarna syns på vårat kontot. VI KÖR EJ PÅ KREDIT.

Vid behov av lån, hjälper vi dig med ansökan om räntefritt lån hos Wasakredit. Kontakta kontoristen i god tid, du måste skriva på papper och få lånet godkänt innan du kommer till trafikskolan.

Halkbanan ligger i slutet av utbildningen (moment 14 av totalt 15 moment) innan provet görs hos Trafikverket. När läraren tycker att färdigheten är uppnådd bokas halkbanan.

Ja om man inte följer dom säkerhetsbestämmelser som man får information om där, får man EJ göra halkbanan samt att avgiften är förbrukad.

Övningskörning hemma är bra om man övar på rätt sätt. Det kan man göra med hjälp av Studiehäftet där finns bra tips på körövningar samt vad du bör kunna. Ni kan med fördel ta någon lektion där handledaren sitter med i baksätet.
Bokpaket finns att köpa på trafikskolan.

Det vi ofta ser är: eleven har lärt sig köra med kopplingen nere i onödan, detta medför flera onödiga motorstopp samt hamnar i flera farliga situationer. Detta körsätt släpper ut mycket mer avgaser och ökar bränsleförbrukningen.

Det är "vanligt" att eleven saknar spegelrutiner.

Nej, närmaste Mora är Falun eller Borlänge. Till teoriprovet får man själv ta sig via buss eller tåg. Vi kan även boka teoriprov i t.ex. Stockholm eller närmaste din hemort, om det passar bättre (du kanske planerar att åka hem över helgen).
Ta diskussionen med kontoristen vid bokningstillfället.

Saknar du någon fråga, skicka oss ett mail.